poniedziałek, 15 stycznia 2018

Gwiazda makowa

Witam!
W te święta postanowiłam, że moje ciasta będą inne niż zazwyczaj. Początkowo miała się z tego postanowienia wyłamać rolada makowa, jednak zdecydowałam, że spróbuję zrobić gwiazdę makową. Trochę się obawiałam, ale przećwiczyłam kształtowanie ciasta drożdżowego na choince szpinakowej, więc stwierdziłam, że będzie dobrze. I wyszło świetnie. Niestety w przedświątecznym zamieszaniu nie zrobiłam zdjęcia upieczonemu ciastu, więc jest tylko sprzed pieczenia. Ale i tak prezentuje się świetnie, a smak nie odbiega od wyglądu.



Składniki:
  Ciasto:
280 g mąki pszennej (2 1/2 szklanki)
4 żółtka
100 g margaryny 
120 ml letniego mleka
7 g drożdży instant
4 łyżki cukru
1 łyżeczka cukru wanilinowego
1 łyżka spirytusu
szczypta soli
  Masa makowa:
250 g maku mielonego
85 g jasnego cukru brązowego ( 1/3 szklanki)
50 g posiekanych orzechów włoskich (1/2 szklanki)
50 g suszonej żurawiny (lub po prostu garść i trochę, albo więcej jak ktoś lubi. Ja dodaję żurawinę, bo nie lubię rodzynek, ale jeśli ktoś lubi można je dodać)
2 łyżki miodu
1 łyżeczka aromatu migdałowego
1/2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka masła w temperaturze pokojowej
1/4 szklanki kandyzowanej skórki pomarańczowej (przepis na kandyzowaną skórę pomarańczową własnej roboty tutaj)
4 białka

Wykonanie:
Margarynę roztopić i ostudzić. 
Mak zalać wrzącą wodą tylko do przykrycia i odstawić do ostygnięcia. 
Pozostałe składniki na ciasto wymieszać pod koniec dodając tłuszcz. Ciasto wyrobić aż będzie elastyczne i odstawić pod przykryciem do wyrośnięcia
Po ostygnięciu mak przełożyć na lnianą ściereczkę i odcisnąć nadmiar wody.
Do maku dodać pozostałe składniki (oprócz białek) i wymieszać. Białka ubić na sztywną pianę i wmieszać w masę makową.
Wyrośnięte ciasto podzielić na 4 części. Rozwałkować pierwszą z nich na papierze do pieczenia okrągły placek. Wyłożyć na niego 1/3 masy makowej. 
Drugą część rozwałkować na taki sam okrągły placek i przykryć masę makową. Nierówności można odciąć nożykiem. Wyłożyć 1/3 masy makowej, na to znowu placek ciasta, reszta masy makowej i ostatni placek z ciasta.
Następnie ciasto pokroić, zostawiając po środku kółko, na 16 w miarę równych części.
Części skręcać dwukrotnie co drugą w lewo, co drugą w prawo. Odstawić na chwilę do wyrośnięcia. Następnie posmarować wierzch mlekiem.
Piec przez ok 25 min w temperaturze 180˚C do zarumienienia.
Smacznego!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz